torsdag 22 juli 2010

Bläckfisk


Har börjat på en Oglarisarus Plex, från Mias bok. Min ska bli röd...kanske ögonen jag visade förut i bloggen passar på den, men det är tveksamt för figuren blir inte så stor.


Men det är ju inte så mycket att visa upp på bloggen än, så jag tar väl fram ett annat alster ur arkivet, en bläckfisk som jag virkade till en månadstävling med temat "mamma".

Kunde inte komma på något annat än det som min mamma ofta sa, nämligen att hon önskade att hon hade åtta armar. Det är inte så konstigt att hon sa så, hon hade nämligen nio barn, och då har man verkligen behov av åtta armar.

Det här var inte min favoritfigur att virka, jobbigt att virka åtta likadana armar (av vilka jag bara fick plats med sju), och pillra i piprensare också. Hade också svårt att få till formen på huvudet, men det gick till slut.

Är förvånad över att jag inte gav upp, men det blev alltså färdig!! Hade tänkt virka ett bläckfiskbarn, men jag var lite trött på bläckfiskar när den här var klar, och hade inte tid heller. Jag hann inte ens få in den här i tråden för månadstävlingen, blev en dag försen.
Har virkat figurer på fri hand ganska länge nu, så det känns skönt att virka efter mönster ett tag. Oglarisarusen är lite knepigare att virka än andra mönster, huvudet i alla fall som är ovalt och med en läpp, men det är roligt att upptäcka nya tekniker! Har inte så mycket kvar av huvudet nu.

2 kommentarer:

  1. Vilken fin bläckfisk! Vilket tålamod med armarnas antal! Tror jag skulle ha tröttnat efter 4:e armen =)
    Ja, man skall verkligen inte underskatta att virka efter andras mönster....man lär sig en hel del på det och dessutom är det ju lite avkoppling att slippa tänka ut allt själv ;)

    Ska bli spännande att få se din version av Oglarisarus Plex...

    SvaraRadera
  2. Han har härliga armar, men han är väl snäll med lilleman i en av armarna? Bra ide att inte göra han enfärgad.

    SvaraRadera