tisdag 31 januari 2012

Min första vante!

...på egen hand ska jag tillägga. Jag har stickat vantar förr, men då tillsammans med min svärmor som är en mycket duktig stickerska. Nu följde jag ett mönster helt på egen hand!
Och det var inte så svårt - fast mönstret var ärligt talat lite konstigt, vanten blev väldigt lång längst ner , men den går att använda och ser inte så tokig ut när jag har den på mig! Det är alltså torgvantar, fast inte något hål i tummen som det skulle vara enligt mönstret, det tycker jag inte att jag behöver ha. Det blir bra vantar att ha när man ska ut och sköta om kaniner på vintern.

Mönstret köpte jag på Domus, men det kommer från Järbo garn så man kan nog köpa det från deras hemsida också. Egentligen var det ett flätmönster på vanten också, men det hoppade jag över, hade inte lust att bråka med något sånt den här gången!


Det var faktiskt inte så tråkigt som jag trodde att sticka vantar, det är en bra sysselsättning om man sitter och tittar på film eftersom man inte behöver tänka så mycket när man väl har lärt sig hur det ska vara!
Sen har jag fastnat på min "Queen Annes lace" som jag inte tycker blir så fin och dessutom inte vet vad jag ska använda den till. Skulle ha använt en större virk-krok, jag tycker att den blev för "kompakt" om ni förstår hur jag menar.
Nu ska jag återgå till att ta hand om snoriga och griniga barn, jag är förresten själv lite snorig och grinig också, men försöker ta det lugnt och låta barnen sitta lite mer vid dator och TV så blir det lite lugnare. Ha en bra dag!

3 kommentarer:

  1. Vilken praktisk vante du fått till Sara! Fast jag tycker du kan sluta köpa mönster på domus... gå in på järbos hemsida och skriv ut dom hemma.. det är gratis! garnet kan du köpa på domus :-)

    SvaraRadera
  2. Vad duktig du är! Skulle gärna också ha torgvantar ;)

    SvaraRadera
  3. Oj, får jag välja? Rött är fint! Kram

    SvaraRadera