fredag 6 april 2012

Vitsippemössa



Äldsta flickan ska vara vitsippa i en musikal de ska ha på valborgsmässoafton. Först försökte jag virka en mössa på fri hand, men det blev fel form. Så jag letade och hittade ett mönster hos Järbo garn som jag tyckte såg väldigt passande ut. Det blev också fel form, och alldeles för liten först, jag använde en för liten virknål nämligen. Sen blev den för liten igen, så jag fick öka på några maskor, men formen blev fortfarande väldigt konstig, så ca 5 gånger fick jag repa upp mössan innan jag kom på att jag läste fel på varv 5-6! Men det var en lättvirkad mössa, så jag tyckte inte det gjorde så mycket att få lov att dra upp!


Bilden är förresten tagen med mobilkameran - den andra kameran är fortfarande borta? Någon synsk bloggvän som kan se var den är?
Ponchon till äldsta flickan går framåt, det var ganska omöjligt att förstå beskrivningen så jag fick titta på bilden och läsa i mönstret och försöka klura ut hur det skulle vara. Det ser inte riktigt ut som bilden i tidningen, men jag tror att det blir bra ändå! Det är faktiskt roligare än jag trodde, så jag hyser stort hopp om att jag ska bli klar med det här klädesplagget!

Nu letar barnen påskägg för fullt här runtomkring mig - pojkarna har hittat sina redan, sen hittade de min äldsta flickas ägg också, som jag tyckte att jag hade gömt så svårt! Får väl gömma om...

Glad påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar